Avsnitt 18

Avsnitt 18 - Steg-för-steg hur du startar ett digitalt företag

August 05, 20245 min read

“Ta ALDRIG betalt per timme”
- Frida Engström

Steg-för-steg guide i hur du startar ett digitalt företag utan att köpa en kurs, eller gå en utbildning! 🎉

Vilka steg går man egentligen igenom när man ska börja driva sitt egna företag online?

För vissa så räcker det faktiskt bara med att ha en liten enkel guide som förklarar vilka steg man ska ta så löser man resten själv.

Det här avsnittet passar perfekt till dig som kanske undrar lite vad vi tar upp i vår utbildning, men också för dig som känner dig extremt sugen på att testa göra resan helt själv, utan coaching och ett community att bolla idéer med. I så fall, här kommer din guide!

Enjoy!

Lyssna på avsnittet här ↓

Custom HTML/CSS/JAVASCRIPT

Om du är mer av en läsare än en lyssnare så har vi gjort det kortfattat här↓

1. Vad ska du erbjuda för tjänst?

Här är det penna, papper, lite bra musik och en stor brainstorming-session som gäller! Vad är du bra på? Vad jobbar du med idag? Vilka saker tycker du om?

Lista allt du kan komma på att du är bra på, som skulle kunna vara en tjänst som någon annan skulle betala pengar för, och som du kan göra online (ett företag eller en privatperson).

Exempel:

  • Ekonomi

  • Redigering av videor eller podcasts

  • Bygga hemsida

  • Gitarrlektioner

  • Copywriting

  • Ledarskap

Det viktigaste är att du väljer någonting, så att du kommer igång!

Känner du fortfarande att "jag är inte bra på någonting", kolla in våra tidigare avsnitt med tips på onlineverksamheter här: Klicka här för att lyssna på Spotify

2. Vem ska jag sälja det till?

Hate to break it to you... Men alla är inte din kund.

Inte ens en liten del av alla. Snarare väldigt få!

Men de som är din absoluta idealkund, kommer betala bra för tjänsten - för den passar dem som handen i handsken 🎉

Steg nummer två är att bena ner vem du ska erbjuda den här tjänsten till, att välja nisch. Det betyder att du väljer en bransch som du ska erbjuda dina tjänster till. Är det byggbranschen, frisörbranschen eller bilbranschen som skulle ha nytta av din tjänst?

När du valt, förstå hur man kommunicerar i den branschen. Finns det branschspecifika ord och uttryck som du kan ha nytta av att veta och använda i din kommunikation med kunden?

3. Starta och förstå företagande

Dags för lite administration, nu ska vi nämligen starta ditt företag på riktigt!

Börja med att gå in på verksamt.se och starta en enskild firma, det är enkelt om du följer stegen och läser informationsrutorna vid respektive kolumn.

Känner du dig ändå förvirrad, sök på "verksamt.se starta enskilda firma" på Youtube och du kommer hitta mängder med hjälp-videor. Eller varför inte ringa direkt till Skatteverket och be dem guida dig genom hela processen 🥳

Utöver att starta behöver du förstå moms, skatt och bokföring samt hur man skickar en faktura (tips, använd fakturan.nu som ger 3 fakturor/månad gratis).

Viktigt:

  • Avsätt 55% av allt du fakturerar till skatt och moms (betala in direkt till ditt skattekonto hos Skatteverket).

  • Spara kvitton och fakturor från sånt som är/kan vara avdragsgillt i ditt företag, exempelvis mobilräkning, interneträkning etc.

  • Ta hjälp av en redovisningsekonom i slutet på året som hjälper dig med din deklaration för din enskilda firma.

4. Sälj din tjänst

Om ingen vet om att du eller din tjänst finns - hur ska de då kunna köpa? 🥲

Nu är det dags att ta din tjänst till marknaden och börja kontakta kunder, och även här finns det mängder av sätt att göra det på såklart!

Olika sätt att ta kontakt med potentiella kunder:

  • Mejl

  • Telefon

  • Sociala Medier

  • SMS

  • Fysiskt knacka på

  • Gå via en kontakt

  • Hitta och skriv i relevanta Facebookgrupper

Ditt mål när du tar kontakt med en potentiell kund är att få till ett säljsamtal där du och kunden har avsatt tid för att se om det du har, kan lösa deras problem.

"Men vad gör man under ett säljsamtal då? 😱"

Kort och gott vill du förstå hur deras företag fungerar idag, få ett helikopterperspektiv!

  • Var är kunden idag?

  • Var har dem varit?

  • Hur har de tagit sig hit?

  • Vad är det kunden vill uppnå framåt?

Kom ihåg - sälj ska alltid vara en win-win 🙏🏼

5. Leverera värde till dina kunder

Nu handlar det om att faktiskt börja leverera det som är din skill (alltså det du valt på första steget och sedan sålt på steg nummer 4!).

Kanske har du redan allt du behöver för att leverera ett bra värde till din kund, eller så behöver du fylla på din verktygslåda med fler strategier.

Här är Facebookgrupper, Youtube och Google din bästa vän. In och sök, nätverka, testa och lägg orimligt mycket tid på att lösa de problem och utmaningar du står inför - allt för att ge din kund ett resultat långt över vad de förväntat sig!

6. Skala upp!

När du har haft ett gäng kunder, känner dig helt trygg i det du kan leverera och har en stabil inkomst, då börjar det bli dags att fundera på hur du kan skala upp ditt företag, alltså få det att växa ännu mer!

1) Finns det saker du kan automatisera i ditt företag? Det finns mängder av smarta system för att säkerställa att vissa delar i ditt företag sker automatiskt.

2) Finns det delar i ditt företag som du kan ta in någon annan att göra? Saker som inte är vinstdrivande aktiviteter (administration, ekonomi, outreach, delar av din tjänst). Ta in personer som fakturerar dig för att ta över vissa delar och använd sedan tiden till att ha mer frihet - eller sälja mer 😎

Sist men inte minst, glöm inte bort prissättning... Här behöver du göra lite research på vad som är en rimlig prissättning för det just du levererar och börja där. Pris är något du kommer förändra 1000 gånger innan du är klar ändå 😜

Men det viktigaste av allt - ta aldrig betalt per timme!

LYCKA TILL ❤️

Vi ses i nästa avsnitt!
Andreas & Frida

www.begynn.se

Back to Blog